Allt för sjön, båtmässan i Älvsjö 4-12 mars

Nu är det snart dags! Vi flyttar in 1 mars och bygger vår monter. Den finns på vanliga stället, i c-hallen, monter C20:02, nära cafeet längs långsidan, ganska nära norra ingången. Vi kan berätta att vår monter i år har berikats med en fin nyhet...... kom och titta om du undrar vad det är ! Varmt välkomna önskar vi alla som vill träffa oss och prata bryggor.
Du kan också gå in på allt för sjöns hemsida och där uppsöka vår virtuella monter.

Senaste projektet, skönt med is!!

Vi har bytt fenderstock på drygt 60 meter helbetongbrygga, och då var vi väldigt tacksamma för isen. Man kan ha det sämre på fikarasten, eller?
Här har vi tagit bort allt gammalt virke, och håller på att sätta på den nya fenderstocken. Rätt tungt att bära ut mer än 120 meter 75x150- regel, då är det skönt att också slippa kliva över y-bommar. Fördel med hal is.....För att inte tala om när vi bar/släpade in det gamla, reglar plus täckbrädor, tunga av gammal fukt....
Här borrar Janne ur täckbrädan som ska sitta utanpå fenderstocken. Så att inte stora muttrar finns i dagen och kan skada båtarna.
 
Så här blev det när det blev klart. Pontonerna är 50 år gamla, minst. Rejält ansiktslyft känns det som :-)
 

Leverans i december, men vi åkte ut och kollade läget i förra veckan

Den här bryggan levererades i mellanskärgården före jul. Då var det snö...... och en hel del blåst.... Här fanns en fast brygga att fästa landgången i. Det är en rak landgång om 5 meter. Bryggan är 17 meter lång och har bumpers på sidan, den ska användas för jollar och båtar på lägerön Ängsholmen. När man hör om deras verksamhet blir man alldeles varm i själen..... och önskar att man vore ungdom igen.

Jobbar på i verkstan

Så här kan det se ut när vi börjar göra fästjärn till badbryggorna, de som håller fast pontonerna under. Vi köper in plattjärn, som kapas i den gröna maskinen från stenåldern (?). Vi har flera gamla maskiner som syns på bilden, de har inte högsta precision, men fantastisk jobbmoral! De kapade järnen syns på pallen till höger. Sen stansar vi hål i ändarna, och böjer järnen i en mall så att de passar runt de runda flytkropparna. Slutligen putsar vi av dem i slipmaskinen och lämnar till galvanisering.