Timbobryggans "likabehandlingsplan"

Vissa bloggar över saker de blir upprörda över..... och nu har även vi kommit dit. Vi blir ledsna när vi möter kunder som inte kan visa förståelse för vår situation. Den här våren är det ett extremt läge.

På hösten har vi ett schema när vi lägger in jobb, då räknar vi med att isen inte lägger sig förrän tidigast vid årsskiftet, för det är det vanligaste. Vi räknar med att isen går upp ungefär vid månadsskiftet mars/april. Ska man göra en planering så måste man utgå från något.....

I höstas lade sig isarna i mitten av november. Tre större jobb kunde inte göras på den sidan årsskiftet. Isarna släppte sent, dessutom mitt under en storm, varför många bryggor har rört sig mer eller mindre.... Vi har fått åka ut på ett antal "akutjobb", bryggor som håller på att gå sönder helt och hållet. Det finns andra som "bara" draggat litegrann, och de kunderna får vänta lite. Vilket inte känns roligt för oss, vem ska få vänta?

Vem tycker du ska vänta? Den som har en brygga som håller på att gå sönder helt och hållet, den som borde fått sin brygga redan i höstas, eller den som skulle fick förstaplatsen i kön till våren för att den beställde i så god tid?

De flesta kunder vi har är jättetrevliga, och vi har ett bra samarbete tycker vi. Några tycker att de ska få gå före, för de ligger på ett visst ställe, eller för att de har handlat för si och så mycket. Hur skulle det se ut? Ja, du har ju handlat för mer än x antal tusen, så då går du före den där kunden som "bara" köper en brygga för 10 tusen, eller kunden som vill ha några beslag.....eller kunden som finns i Norrland....

Så vill vi inte jobba. Vi vill behandla alla kunder lika. Oavsett man finns i Djursholm eller i Norrland. Vi har hört att personer på vissa adresser får offerter på högre belopp än när samma personer har begärt in offerter på andra adresser. Vi har samma priser oavsett adress.

Vi tillämpar ett kösystem vid beställningar, vi utför jobben i den ordning order läggs. Och, ja, vi har fasta kunder som vi värnar lite extra, när vi känner att samarbetet fungerar bra. Men det betyder inte att andra får sämre service för det, men det händer att vi ringer upp och frågar om det kan gå bra att vi skjuter lite på ett visst jobb, och ibland går det bra för den kunden så, ja, då försöker vi lösa det utan att någon kommer i kläm.

Och alla kunder är lika viktiga. Oavsett man köper en bult med mutter eller en anläggning med vågbrytare.

Men så här års får vi tyvärr oftast tacka nej till boj-iläggningar och såna mindre jobb. Framförallt därför att vi är fullbokade lång tid framåt. Vi gör vårt allra bästa för att så många som möjligt ska bli nöjda, men det är nog oundvikligt att några tycker det dröjer för länge innan vi kommer. Det är inte så lätt när alla vill att vi ska ha kommit helst igår, och alla ska sjösätta samtidigt.

Vi vill inget hellre än att så många som möjligt ska bli så nöjda som möjligt. Då är en bra början att alla våra kunder är lika mycket värda oavsett vem man är.

GLAD PÅSK! (Vi ska jobba..... men i vackert vårväder! Kan det bli bättre?)